Algemene voorwaarden Van Tricht Interim & Consultancy

1. In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Opdrachtnemer: Van Tricht Interim & Consultancy, gevestigd te Amstelveen,ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 69376484;
  • Opdrachtgever: iedere natuurlijke- of rechtspersoon die gebruik maakt van de diensten van Opdrachtnemer:
  • Opdracht: Overeenkomst tot het verrichten van werkzaamheden en/of diensten in de meest ruime zin des woords.
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer, op alle opdrachten van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer alsmede op alle door Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden.
  2. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk met de Opdrachtgever zijn overeengekomen. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven.
  1. Aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders vermeld.
  2. Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat de Opdrachtnemer de opdracht mondeling of schriftelijk heeft bevestigd, alsmede in het geval Opdrachtnemer met medeweten van Opdrachtgever met de uitvoering van de werkzaamheden/diensten is gestart.
  3. Aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de Opdrachtgever is verstrekt. De Opdrachtgever staat ervoor in dat hij, naar beste weten, alle daarvoor benodigde essentiële informatie heeft verstrekt.
  1. Opdrachtnemer zal alle opdrachten naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Deze verplichting heeft het karakter van een inspanningsverplichting, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Teneinde Opdrachtnemer in staat te stellen de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren is Opdrachtgever gehouden om Opdrachtnemer tijdig te voorzien van alle daartoe benodigde informatie.
  3. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, voorziet Opdrachtgever op zijn locatie Opdrachtnemer kosteloos van een eigen werkruimte, voorzien van telefoon- en internetaansluiting en printfaciliteiten.
  4. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer, na overleg met Opdrachtgever, het recht bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden.
  1. De Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien de partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.
  2. Indien een aanpassing in de zin van lid 1 leidt tot meerwerk, zal dit als een aanvullende opdracht aan de Opdrachtgever worden bevestigd.
  1. Tenzij tussen partijen anders is overeengekomen wordt de vergoeding bepaald aan de hand van de door Opdrachtnemer bestede tijd en het overeengekomen uurtarief.
  2. Overige opdrachtgebonden kosten worden, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, afzonderlijk in rekening gebracht. Onder opdrachtgebonden kosten wordt onder meer verstaan: reis- en verblijfskosten.
  3. Tenzij anders vermeld zijn alle in aanbiedingen en offertes opgenomen tarieven en kosten exclusief BTW.
  4. De vergoeding als bedoeld in lid 1 zal tijdens de looptijd van de overeenkomst niet wijzigen, tenzij in onderling overleg tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer anders wordt afgesproken en schriftelijk wordt bevestigd.
  1. De vergoeding en de kosten zoals in artikel 6 genoemd worden, tenzij anders overeen gekomen, maandelijks achteraf gefactureerd.
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen is Opdrachtnemer gerechtigd voor aanvang van de werkzaamheden danwel tijdens de looptijd van de opdracht een voorschotnota te sturen.
  3. Bezwaren tegen de juistheid van de factuur dienen binnen 14 dagen na factuurdatum schriftelijk gemotiveerd aan Opdrachtnemer zijn kenbaar gemaakt, bij gebreke waarvan Opdrachtgever geacht wordt met de factuur te hebben ingestemd.
  4. Indien Opdrachtgever de juistheid van de factuur betwist, is hij niettemin gehouden tot tijdige betaling van het niet betwiste gedeelte van de factuur.
  1. Betaling van facturen dient plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum.
  2. In geval van niet-tijdige betaling is Opdrachtgever over het factuurbedrag een boeterente verschuldigd van 1 procent per maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt berekend als volle maand.
  3. Indien ook na aanmaning betaling uitblijft zijn buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd ter hoogte van 15 procent van het factuurbedrag met een minimum van € 250,00.
  4. Indien een factuur niet binnen de betalingstermijn is voldaan is Opdrachtnemer gerechtigd, nadat zij Opdrachtgever daarvan op de hoogte heeft gesteld, de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Alsdan is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor eventuele schade die dit voor Opdrachtgever of derden tot gevolg heeft.
  1. Opdrachtnemer heeft een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor bedragen die in overeenstemming zijn met de binnen de branche gebruikelijke bedragen.
  2. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van ernstige tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voor zover Opdrachtnemer in verzuim is en de tekortkomingen het gevolg zijn van het niet in acht nemen van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop in het kader van de opdracht mag worden vertrouwd.
  1. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer van de voor de uitvoering van de opdracht benodigde informatie voorzien. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door onvolledigheid of onjuistheid van de informatie.
  2. Indien en voor zover op Opdrachtnemer enige aansprakelijkheid mocht rusten, uit welke hoofde ook, dan is deze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het bedrag van het door Opdrachtnemer uit hoofde van de desbetreffende opdracht op dat moment aan Opdrachtgever gefactureerde vergoeding.
  3. Eventuele aanspraken op vergoeding van schade dienen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één maand na het ontdekken van de schade te zijn ingediend, bij gebreke waarvan Opdrachtgever zijn rechten te dien aanzien heeft verwerkt.
  4. Indien en voorzover Opdrachtnemer aansprakelijk zou worden gesteld door derden – voor schadeoorzaken of schadebedragen die conform deze algemene voorwaarden zijn uitgesloten of beperkt in de verhouding tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer – dan zal Opdrachtgever Opdrachtnemer volledig vrijwaren tegen voornoemde aanspraken.

In geval van omstandigheden van zodanige aard dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid nakoming van de overeenkomst niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd, zal Opdrachtnemer gerechtigd zijn de uitvoering van de opdracht op te schorten met een tijdsduur gelijk aan die van het voortduren van die omstandigheden. Behoudens grove schuld en/of nalatigheid geeft opschorting Opdrachtgever niet het recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst, noch op schadevergoeding.

Elk van partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle voor en na het aangaan van de overeenkomst van de andere partij ontvangen informatie, die naar redelijkerwijs mag worden aangenomen van vertrouwelijke aard is. Informatie zal in ieder geval als vertrouwelijk worden beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig is aangeduid.
  1. Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van intellectuele eigendomswetgeving, waaronder doch niet beperkt tot de Auteurswet.
  2. Modellen, technieken, instrumenten, waaronder ook software, die worden gebruikt voor de uitvoering van de opdracht en in het advies of onderzoeksresultaat zijn opgenomen, zijn en blijven het eigendom van Opdrachtnemer, ook indien deze zijn gemodificeerd of geanonimiseerd. Openbaarmaking hiervan mag alleen geschieden na verkregen schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft het recht stukken te vermenigvuldigen voor gebruik in de eigen organisatie, voorzover passend binnen het doel van de opdracht.
  3. Ingeval van (tussentijdse) beëindiging van de opdracht, is het voorgaande van overeenkomstige toepassing.
  1. Overeenkomsten die voor bepaalde duur zijn aangegaan worden stilzwijgend voor eenzelfde periode verlengd, behoudens in het geval de overeenkomst door een van de partijen schriftelijk is opgezegd tegen het einde van de lopende contractperiode, met inachtneming van een opzegtermijn van 2 kalendermaanden. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is tussentijdse opzegging niet mogelijk.
  2. Partijen hebben het recht een overeenkomst die is aangegaan voor onbepaalde duur te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 kalendermaanden. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
  3. Ieder der partijen is gerechtigd buiten rechte de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:
    •   de wederpartij (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of haar (voorlopige) surceance wordt verleend;
    •   de wederpartij haar eigen faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard;
    •   De andere partij haar onderneming staakt;
    •   Buiten toedoen van deze partij op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de wederpartij beslag wordt gelegd, dan wel indien de wederpartij anderszins niet langer in staat wordt geacht de verplichtingen uit de overeenkomst na te komen.
  4. Het eindigen van de overeenkomst om welke reden dan ook, ontslaat partijen niet van de lopende verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.
  5. Na beëindiging van de overeenkomst blijven de bepalingen die vanuit hun aard nawerking hebben, hun geldigheid behouden.
Op de rechtsverhouding tussen Opdrachtnemer en haar Opdrachtgevers is Nederlands recht van toepassing.

Laatst gewijzigd – 11-09-2017